Gada deklarācija – ienākumu gada deklarācija ir iesniedzama, lai atgūtu pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli par attaisnotajiem izdevumiem (izglītība, medicīna, stomatoloģija, iemaksas pensiju fondos, ziedojumi, utt.). Sagatavot  un iesniegt nodokļu deklarāciju VID var gan patstāvīgi, gan sazinoties ar kompāniju, kura sniedz grāmatvedības pakalpojumus.

Kā tiek iesniegta gada deklarācija?

Gada deklarācija Aizvien vairāk klientu, ar šo jautājumu vēršās kompānijā, kurā tiek sniegti grāmatvedības pakalpojumi. Dažos gadījumos, gada pārskata sastādīšana būs obligāta. Konkrēti, nodokļu deklarācija  obligāti jāiesniedz individuālajiem komersantiem, individuālo uzņēmumu īpašniekiem, kā arī pilsoņiem, kuri nodarbojas ar dažādām saimniekošanas formām uz komerciālā pamata. Tāpat, gada deklarāciju var brīvprātīgi iesniegt jebkurš nodokļu maksātājs Latvijā, daļēji atgūstot pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli par attaisnotajiem izdevumiem.

Par attaisnotajiem tiek uzskatīti izdevumi par izglītību, medicīnas pakalpojumiem (ieskaitot zobu ārstēšanu un protezēšanu), brīvprātīgo dzīvības un veselības apdrošināšanu, ziedojumiem, iemaksām privātajos pensiju fondos.

Personām, kuras nodarbojas ar saimniecisko darbību, kā arī individuālajiem komersantiem ir jāsastāda gada pārskats un jāiesniedz nodokļu deklarācija elektroniski. Visi pārējie Latvijas pilsoņi var izvēlēties sev ērtāko variantu: personīgi jebkurā VID Klientu apkalpošanas centrā vai specializētajā tiešsaistes sistēmā. Gada pārskati un deklarācijas par 2019.gadu tiek pieņemti sākot ar 1.martu. Ņemot vērā, ka gada pārskata sastādīšana saistīta ar daudzām niansēm, ar šādu uzdevumu vislabāk būtu doties uz kompāniju, kura specializējas šādos pakalpojumos: grāmatvedības apkalpošana, nodokļu konsultācijas un audits. Kā liecina organizācijas, kuras sniedz grāmatvedības apkalpošanu, klientu skaits pieaug ar katru gadu.

Par ko var atgūt pārmaksātos nodokļus

Pareizi noformēta un laicīgi iesniegta gada deklarācija, ar lielu varbūtību ļaus atgūt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli, par tā saucamajiem attaisnotajiem izdevumiem. Šeit ir iekļauti šādi finanšu izmaksu veidi.

  • Medicīniskie un zobārstniecības pakalpojumi, plānveida operācijas.
  • Izglītība. Mācības augstskolās, kursos un izglītības programmās, kuras akreditēja valsts.
  • Bērnu pulciņu, sekciju, sporta un mūzikas skolu apmeklēšana.
  • Iemaksas privātajos pensiju fondos. Apdrošināšanas iemaksas (izdevumi par veselības apdrošināšanas polisēm, kuras ir iegādātas patstāvīgi vai daļēji, par darba devēja naudu).
  • Ziedojumi sabiedriskā labuma organizācijām (nepieciešams uzrādīt dokumentus, kuri apliecina ziedojuma faktu).

Jums ir tiesības norādīt ne tikai savus attaisnotos izdevumus, bet arī visu pārējo ģimenes locekļu izdevumus, kuri neiesniedz deklarāciju patstāvīgi (ieskaitot laulātos, bērnus, mazbērnus, vecvecākus). Maksimālā summa, kuru var atgūt šādā veidā ir 600 euro gadā uz cilvēku. Ja Jūsu summa pārsniedz 600 euro, atvieglojumu atlikums automātiski tiks pārcelts uz nākamajiem trīs gadiem.

Kompānijas, kuras veic grāmatvedības apkalpošanu, nodokļu konsultācijas un auditu, vērš klientu uzmanību tam, ka deklarācija tāpat ļauj saņemt nodokļu atvieglojumus par katru apgādībā esošo personu. 2020.gadā šādas izmaksas apmērs sastādīs 230 euro mēnesī, par katru apgādājamo, vai 2760 euro gadā. Nodokļu konsultācijas visos jautājumos par atvieglojumiem, var saņemt kompānijā, kura sniedz grāmatvedības pakalpojumus.

Atvieglojumi tāpat paredzēti tiem pilsoņiem, kuri gada laikā nav izmantojuši neapliekamo minimumu. Taču, dažām iedzīvotāju kategorijām ir dažas nianses. Piemēram, tas attiecas uz māmiņām, kuras atgriežas agrākajā darba vietā pēc dekrēta atvaļinājuma un cilvēkiem ar vairākiem ienākumu avotiem. Šī iemesla dēļ mēs iesakām konsultēties, pirms tiek iesniegta gada deklarācija, ar speciālistu, kura piedāvājumā ir grāmatvedības pakalpojumi.

Kam obligāti jāiesniedz nodokļu deklarācija

Šeit ietilpst šādas pilsoņu kategorijas:

  • Individuālie komersanti. Fiziskās personas, kuras nodarbojas ar dažādām saimnieciskās darbības formām un gūst no tām ienākumus.
  • Inividuālo uzņēmumu, zemnieku saimniecību īpašnieki.
  • Personas, kuras iznomā nekustamo īpašumu vai citu īpašumu.
  • Pilsoņi, kuri guvuši ienākumus ārvalstīs.
  • Ar 10% likmi apliekamo ienākumu saņēmēji, kā arī citu ienākumu guvēji, no kuriem netika ieturēts iedzīvotāju ienākuma nodoklis pēc standarta shēmas.

Ņemiet vērā: 2020.gadā valsts ir palielinājusi ienākumu limitu no personīgās mantas pārdošanas, kas nav apliekama ar nodokli, kurš nav obligāti deklarējams. Tagad tas ir nevis 4000 euro (kā iepriekš), bet 10000 euro. Ja Jūs pārdevāt personīgo mantu, kuras vērtība nav apliekama ar nodokli, un kuras vērtība ir mazāka par norādīto ciparu, nav obligāti jāiesniedz gada deklarācija.

Elektroniskās gada deklarācijas iesniegšana

EDSVisvienkāršākais veids kā to izdarīt – gada nodokļu deklarācija ir iesniedzama EDS sistēmā. Process daudzējādā ziņā ir automatizēts, un Jums nevajadzēs patstāvīgi ievadīt elektroniskajā veidlapā lielu daudzumu informācijas. Konkrēti, aizpildāmajā dokumentā jau būs iekļautas ziņas, kuras ir VID rīcībā. Turklāt, elektroniskajā formātā jau ir uzskaitīti apliekamie un neapliekamie ienākumi, atvieglojumi, informācija par iemaksām apdrošināšanas un pensiju fondos. Gada deklarācija caur internetu notiek šādi.

  • Autorizējieties EDS (tieši sistēmas vietnē vai caur internetbankas servisu).
  • Pārbaudiet  kontaktinformācijas aktualitāti (tālruņa numurs, e-pasta adrese). Nepieciešamības gadījumā atjauniniet un saglabājiet informāciju.
  • Izvēlieties sadaļu “Gada ienākumu deklarācija”. Izvēlieties deklarēšanas tipu (brīvprātīgs vai obligāts). Atzīmējiet attiecīgajās ailēs izdevumu veidus, par kuriem plānojat saņemt atmaksu. Visi dati, kuri ir nodokļu iestādēm no atvērtajiem avotiem, tiks automātiski ierakstīti vajadzīgajās ailēs.
  • Nospiediet “Sagatavot” un vēlreiz pārbaudiet datu pareizību, kuri norādīti nodokļu deklarācijā.
  • Ja ir finasiālās izmaksas par medicīnas pakalpojumiem un izglītību, aizpildiet D4 pielikumu. Ņemiet vērā, tas ir jāaizpilda individuāli katram ģimenes loceklim.
  • Apstipriniet pieprasījumu apliecinošo dokumentu elektroniskās kopijas automātiskai parsūtīšanai. Tos var pievienot ar speciālo VID mobilo aplikāciju, kura pieejama lejupielādei App Store un Google Play. Lai autorizētos lietojumprogrammā izmantojiet QR kodu. Neaizmirstiet saglabāt čeku un citu apliecinošo dokumentu oriģinālus – turpmāk tie var būt nepieciešami.
  • Vēlreiz pārbaudiet visu informāciju un attiecīgajā ailē norādiet bankas konta numuru, uz kuru tiks pārskaitīta atmaksa.
  • Nosūtiet aizpildīto dokumentu. Pārliecinieties, ka procedūra ir veikta pareizi un deklarācija ir pieņemta izskatīšanai.

Ja Jūs neesat pārliecinati, ka tiksiet galā ar šo uzdevumu patstāvīgi, iesakām neriskēt un lūgt palīdzību oranizācijā, kuras pakalpojumos ir grāmatvedības apkalpošana.

Atcerieties – kompetentas nodokļu konsultācijas ne tikai ietaupa laiku, bet arī ļauj samazināt līdz minimumam tādas situācijas, kurās tiks noteikta nevis nodokļu pārmaksa, bet gan nepieciešamība piemaksāt.

Kā izvēlēties grāmatvedi gada pārskata sastādīšanai un deklarācijas iesniegšanai

Izvēloties grāmatvedības pakalpojumu sniedzēju, vispirms izpētiet atsauksmes internetā. Pievērsiet uzmanību atpazīstamībai un kompānijas-ārpakalpojuma sniedzēja biznesa reputācijai. Pārliecinieties par to, ka topošais grāmatvedības partneris garantē 100% konfidencialitāti. Citi argumenti par labu firmai būs: bezmaksas ekspress-audits, kas palīdzēs ne tikai klientam, bet arī pašam grāmatvedim.

BKB Birojs kopš 2004.gada specializējas fizisko personu distances grāmatvedības apkalpošanā pēc ārpakalpojumu shēmas. Nepieciešamības gadījumā mūsu darbinieki izvērsti konsultēs un palīdzēs pareizi iesniegt nodokļu deklarāciju pārmaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksāšanai par attaisnotajiem izdevumiem. Mūsu priekšrocību vidū ir – konkurētspējīgas cenas, kā arī BKB Birojs komandā strādājošo grāmatvežu profesionālisms.